5. Hoe gaan we verder?
Hoe gaan we verder?
Enkele jaren geleden hebben we het traject 'Van visie tot gebouw' afgerond. In dit traject hebben we gezamenlijk de kernwaarden van onze school benoemd namelijk:
– samenwerken
– veilig voelen
– nieuwsgierigheid
– eigenheid
– beweging
– en creativiteit
Vanuit dit vertrekpunt vinden we de volgende (onderwijskundige) uitgangspunten van belang:
– Vertrouwen, verbinding en vakmanschap
– Goede en prettige samenwerking met ouders en externen
– Open en tijdige communicatie
– Groepsdoorbrekend werken; samenwerkende teams van leerkrachten (gebruiken van elkaars kwaliteiten)
– Behoefte aan veiligheid, geborgenheid en duidelijkheid
– Respect voor elkaar
– Medewerker begeleidt en volgt leerlingen in hun otwikkeling
– Eigenaarschap als hoger doel; kind wordt vergeleken met zichzelf (kindgesprekken, portfolio, reflectiegesprekken, adaptief toetsen)
– ICT wordt als structureel middel ingezet in ons onderwijs
– Dagelijks bewegingsactiviteiten en bewegend leren zowel binnen als buiten in alle groepen
– Afstemmen op talent door uitdaging
– Open voor elkaars talenten en visie
– Samenwerken
– Meer zelfstandigheid stimuleren
– Stimuleren van actief en creatief leren/denken
De komende schooljaren staan dan ook grotendeels in het licht van "Onderwijs ander Organiseren". Door te werken in units en met een gevarieerd team van zowel (vak)leerkrachten als ook onderwijsondersteuners kijken we met meer professionals naar de ontwikkeling van ieder kind.
Ins ons aanbod is er zowel ruimte voor kennis, maar zeker ook voor persoonlijke ontwikkeling en samenwerking.
toerusten voor hetgeen na de basisschool van hen gevraagd wordt. We denken dan niet alleen aan kennis, maar ook aan kunnen samenwerken, creatief en kritisch denken, meer eigenaarschap voor het eigen leerproces en uiteraard de persoonlijke ontwikkeling, zelfstandigheid en zelfredzaamheid van ieder kind.
We zijn in overleg met de gemeente en ons schoolbestuur t.a.v. een (ver)nieuwbouw van ons 'oude' schoolgebouw, dat passend is bij ons visie 'Een eigen-wijze school in beweging.'
Daarnaast zetten we onze nascholing Begrijpend Lezen in 22-23 voort. We werken aan de hand van de theorie 'door Lezen de Wereld Ontmoeten,' waarbij we aan de hand van rijke teksten en met veel interactie tussen leerlingen/leerkrachten/onderwijsondersteuners kinderen niewsgierig maken naar de wereld om hen heen. Uitbreiding van kennis, technische leesvaardigheid en leesbegrip gaan hierbij hand in hand.
Deze ontwikkeling sluit aan bij onze eerdere ontwikkeling waarbij we onze lesmethodes meer en meer als leidraad gebruiken en meer (gaan) werken aan de hand van leerlijnen.
Ook gaan we aan de slag met het uitbreiden van het werken aan een professionele schoolcultuur, waarin het geven van (gerichte) feedback een belangrijkt thema zal zijn.