C. Inrichting van ons onderwijs
Hoe richten we ons onderwijs in?
Het onderwijs op de Draaiende Wieken is ingedeeld in acht leerjaren. In de onderbouw, groepen 1 en 2, wordt thematisch gewerkt volgens de nascholing die we de voorbije jaren hebben gevolgd bij Aafke Bouwman.. Alle ontwikkelingsstappen die kinderen doorlopen, worden in deze projecten aangeboden en gedurende het jaar nauwkeurig gevolgd in het kleutervolgsysteem KIJK.
In de groepen 3 t/m 8, de middenbouw en de bovenbouw, wordt de leerstof aangeboden op basis van lesmethoden voor rekenen, taal en lezen, maar ook voor de wereldoriënterende vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. We volgen hierbij niet klakkeloos de methodes, maar werken aan de hand van de leerlijnen van het SLO voor rekenen en taal. De lesmethodes en toetsen hebben we hierop aangepast. De belangrijkste aaanpassing betreft het geconcentreerd aanbieden van 1 doel per les, in plaats van meerdere doelen. We werken circa twee weken aan een bepaald onderwerp en ronden dat af met een tussentoets, zodat we weten welke kinderen nog extra ondersteuning nodig hebben om zich de leerstof eigen te maken. In de toetsen is ook altijd een stuk herhaling ingebouwd van de eerder behandelde onderwerpen.
Elke groep heeft beschikking over voldoende Chromebooks die de kinderen in de klassen en op de leerpleinen gebruiken. Het gebruik van ICT gebeurt op de eerste plaats ter ondersteuning en inoefening van de aangeboden leerstof. Daarnaast leren de kinderen ook om zelfstandig werkstukken en presentaties te maken. Ook hiervoor hebben we vanaf 22-23 een structureel aanbod voor uitgewerkt in de bovenbouw..
Voor alle leerjaren geldt dat de leerkracht de lesstof gedifferentieerd aanbiedt. Dat wil zeggen dat bij de instructie maar ook bij de verwerking al vrij snel de leerlingen die de leerstof begrijpen, zelfstandig verder mogen werken. De leerlingen die de leerstof nog moeilijk vinden krijgen na de basisinstructie nog verlengde instructie en worden daarna nog door de leerkracht geholpen bij het inoefenen. Door deze vorm van differentiatie wordt er in de groepen gewerkt op drie niveaus van instructie en verwerking. We noemen deze groepen de Zon – Maan – en Stergroep.
In het logboek houden de leerkrachten dagelijks bij wat goed ging en wat extra aandacht nodig heeft en plannen vandaar uit het onderwijs voor de volgende lesdagen. Halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar maken de leerlingen tussentoetsen van Cito. De resultaten hiervan geven de leerkracht inzicht in het leerstofaanbod en de aanpassingen die daarin noodzakelijk zijn. Hiertoe worden de toetsgegevens op groepsniveau geanalyseerd door de leerkracht, en op schoolniveau door de IB-ers.
Voor de leerling die voor een bepaald vak veel extra ondersteuning nodig heeft, wordt een Handelingsgerichte Aanpak (HGA) opgesteld, waarin precies beschreven staat hoe de extra begeleiding eruit ziet en wordt uitgevoerd. Een HGA wordt altijd in samenspraak met de ouders opgesteld.
Behalve het leren lezen, schrijven en rekenen, besteden we ook veel aandacht aan sport, cultuur en muziek. Dankzij de sportspeelplaats en spellenspeelplaats is er in de pauzes volop gelegenheid voor de kinderen om zich op een fijne manier uit te leven. In samenwerking met de sportverenigingen in Posterholt zijn regelmatig sportactiviteiten.We hebben een vakleerkracht bewgingsonderwijs die de gymlessen in alle groepen verzorgt. Daarnaast bieden we (uitsluitend voor leerlingen van onze school) op dinsdagmiddag NaSchoolse Sport (NSS) aan. Kinderen kunnen hier kosteloos gebruik van maken. We verwachten anderzijds dat de kinderen gemotiveerd zijn om deel te (willen) nemen aan de sportactiviteit.
Ook de muzieklessen worden verzorgd door een vakspecialist. Daarnaast is er ook in het kader van muziek veel samenwerking met de muziekverenigingen in het dorp.