Schoolprofiel

De Draaiende Wieken is een basisschool in Posterholt, een dorpskern van de gemeente Roerdalen, acht kilometer ten zuiden van Roermond. De Draaiende Wieken is een school van de Stichting INNOVO te Heerlen.

Onze school wordt bezocht door ongeveer 260 leerlingen, afkomstig uit Posterholt maar ook uit de regio. Omdat Posterholt dichtbij de Duitse grens ligt, ontvangen we ook Nederlandstalige leerlingen die in Duitsland wonen.

Onze missie en visie
Het team van basisschool De Draaiende Wieken heeft als belangrijkste opdracht om alle kinderen, van groep 1 t/m groep 8, goed onderwijs te bieden. We realiseren dit met verschillende collega’s die verschillende rollen, taken en verantwoordelijkheden hebben binnen onze school, zoals onderwijsondersteuners, groepsleerkrachten en IB-ers. Zij zijn allen onmisbaar in ons onderwijsleerproces. In deze basisschoolperiode krijgen de kinderen een stevige basis om hun studie voort te zetten en te werken aan hun toekomst. Naast het inrichten van goed onderwijs, zorgen we ook voor een rustige en stabiele leeromgeving. We vinden het belangrijk dat er een veilige leer- en werkomgeving is op school, waarbij elk kind op zijn 'eigen wijze' zorg nodig heeft. De kinderen die minder makkelijk leren, of moeite hebben door hun motivatie en gedrag, leren we hoe ze hier mee om kunnen gaan en op hun manier toch successen kunnen boeken. Ook bieden we extra zorg voor de kinderen die heel goed kunnen leren en daarom meer uitdaging zoeken. Dit is grotendeels opgenomen in het Directe Instructiemodel dat we hanteren tijdens de basisvakken rekenen en taal. Leren en plezier in leren gaat veel beter wanneer er voldoende afwisseling is tussen leren en bewegen. Bewegend leren is daarom een belangrijk speerpunt in ons onderwijs en staat dagelijks op het lesrooster in alle groepen ter bevordering van herhaling en automatisering van de lesstof. Bewegend leren vindt zowel binnen als buiten plaats. ICT bieden wij geïntegreerd in ons lesprogramma aan, in samenhang met de andere vakgebieden. Wij vinden het van belang om ook de creativiteit van onze leerlingen naar boven te halen. Dat gebeurt zowel middels activiteiten creatieve vorming, maar ook aan de hand van activiteiten rondom creatief en kritisch denken. Aansluitend op deze kennisontwikkeling vinden we het zeker zo belangrijk dat de kinderen zich als persoon goed ontwikkelen. We leren de kinderen hoe ze met respect en binnen vastgestelde schoolnormen en -waarden met elkaar omgaan en zich opstellen in hun leefomgeving. Elkaar accepteren en ruimte geven is daarbij ook een belangrijk leerpunt. Het werken aan de hand van GroepsDynamisch Onderwijs, Effectieve Conflicthantering, maar zeker ook het groepsdoorbrekend werken in de middaguren zijn hier voorbeelden van. We leren de kinderen dat ze in grote mate zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen en dat ze daarom ook zelf kunnen sturen in hun gedrag en de manier van omgaan met elkaar. Deze zelfstandigheid wordt in de maatschappij ook meer en meer van mensen gevraagd. Vandaar dat we ervoor kiezen om kinderen dit ook op school al vroeg aan te leren met taken die passend zijn bij hun ontwikkeling / leeftijd. In die zelfde lijn vinden we het erg belangrijk dat de kinderen leren om ook meer sturing en verantwoordelijkheid te hebben voor hun eigen leerproces. Om dit te kunnen realiseren besteden we expliciet aandacht aan executieve functies in groep 1 t/m 8 middels de methode Breinhelden, voeren we structureel kindgesprekken in alle groepen, proberen we de leervorderingen van een kind t.o.v. eerdere prestaties in beeld te brengen, creëren we ruimte voor de eigenheid van de kinderen, prikkelen we hun nieuwsgierigheid en leren we hen samen te werken met elkaar. De leerkracht bewaakt en stuurt hierin. Met onze slogan "Een eigen-wijze school in beweging" laten we zien dat we deze ontwikkeling op onze geheel eigen manier invullen en daarmee continu bezig zijn. We blijven uiteraard werken aan kwalitatief goed onderwijs, waarin we kiezen voor een brede ontwikkeling en aandacht besteden aan zowel kwalificatie, socialisatie als ook persoonsvorming. 

Onze kernwaarden

 

  • Eigenheid
  • Creativiteit
  • Beweging
  • Nieuwsgierigheid
  • Samenwerken
  • Veiligheid

Schoolprofiel van basisschool De Draaiende Wieken
  • Dagelijks bewegingsactiviteiten en bewegend lerenzowel binnen als buiten
  • Eigenaarschap als hoger doel; kind wordtvergeleken met zichzelf (kindgesprekken, portfolio,reflectiegesprekken, adaptief toetsen)
  • Groepsdoorbrekendwerken; samenwerkendeteams van leerkrachten (gebruiken van elkaarskwaliteiten) 
  • Samenwerken en op onderzoek uitgaan in diverseprojecten
  • ICT geïntegreerd in ons onderwijsconcept 
Onze uitgangspunten
  • Onderwijs Anders Organiseren:werken in units; vakdocenten, groepsleerkrachten en onderwijsondersteuners zijn samen verantwoordelijk voor het bieden van goed onderwijs vanuit duidelijkheid en doorgaande lijnen binnen onze school vanuit de 4 R-en: rust, reinheid, regelmaat en respect. 
  • Groepsdoorbrekend werken, leren van en met elkaar, onderzoek
  • Werken vanuit leerlijnen met de behoeften en mogelijkheden van groepen en individuele kinderen als uitgangspunt. 
  • Eigenaarschap en zelfsturing
  • Thematisch werken, thematiseren en spelend leren – in groep 1 t/m 8
  • Bewegend leren
  • Talentontwikkeling  
Onze slogan: Een eigen-wijze school in beweging!