Inrichting van ons onderwijs

Het onderwijs op de Draaiende Wieken is ingedeeld in acht leerjaren. In de onderbouw, groepen 1 en 2, wordt gewerkt volgens het principe thematiseren. Samen met de kinderen diepen we telkens een thema uit dat past bij hun leef- en belevingswereld. We bieden ons onderwijsaanbod spelenderwijs aan, zodat kinderen alle ontwikkelingsstappen kunnen doorlopen. De ontwikkeling volgen we gedurende het jaar nauwkeurig middels het kleutervolgsysteem KIJK, waarvan ouders 2 keer per jaar een rapportage ontvangen.

In de groepen 3 t/m 8, de middenbouw en de bovenbouw, wordt de leerstof aangeboden op basis van lesmethoden voor rekenen, taal en lezen, maar ook voor de wereldoriënterende vakken als aardrijkskunde, geschiedenis en natuur. We volgen hierbij niet klakkeloos de methodes, maar houden ons vast aan de leerlijnen van het SLO voor rekenen en taal. Elke groep heeft beschikking over voldoende Chromebooks die de kinderen in de klassen en op de leerpleinen gebruiken. Het gebruik van ICT gebeurt op de eerste plaats ter ondersteuning en inoefening van de aangeboden leerstof. Daarnaast leren de kinderen ook om zelfstandig werkstukken en presentaties te maken.
 
Voor alle leerjaren geldt dat de leerkracht de lesstof gedifferentieerd aanbiedt. We werken, zeker bij de basisvakken, conform het Directe Instructiemodel. Dat wil zeggen dat bij de instructie maar ook bij de verwerking al vrij snel de leerlingen die de leerstof begrijpen, zelfstandig verder mogen werken. De leerlingen die de leerstof nog moeilijk vinden krijgen na de basisinstructie nog verlengde instructie en worden daarna nog door de leerkracht geholpen bij het inoefenen. Door deze vorm van differentiatie wordt er in de groepen gewerkt op drie niveaus van instructie en verwerking.

In het logboek houden de leerkrachten dagelijks bij wat goed ging en wat extra aandacht nodig heeft en plannen vandaar uit het onderwijs voor de volgende lesdagen. Halverwege het schooljaar en aan het einde van het schooljaar maken de leerlingen tussentoetsen van Cito. De resultaten hiervan geven de leerkracht inzicht in het leerstofaanbod en de aanpassingen die daarin noodzakelijk zijn. Hiertoe worden de toetsgegevens op groepsniveau geanalyseerd door de leerkracht, en op schoolniveau door de IB-ers.
 
Voor de leerling die voor een bepaald vak veel extra ondersteuning nodig heeft, wordt een Handelingsgerichte Aanpak (HGA) opgesteld, waarin precies beschreven staat hoe de extra begeleiding eruit ziet en wordt uitgevoerd. Een HGA wordt altijd in samenspraak met de ouders opgesteld.
 
Beweging en muziek

Behalve het leren lezen, schrijven en rekenen, besteden we ook veel aandacht aan sport, cultuur en muziek. In samenwerking met de sportverenigingen in Posterholt zijn regelmatig sportactiviteiten.We hebben een vakleerkracht bewgingsonderwijs die de gymlessen in alle groepen verzorgt. 

We bieden in alle groepen dagelijks bewegingsactiviteiten aan, gecombineerd met de leerstof van de basisvakken rekenen, taal en lezen. Door leren en bewegen te combineren, slijpen automaitiseringsopdrachten beter in.

Daarnaast bieden we de kinderen tijdens de pauzes veel mogelijkheden om te sporten en te spelen. Er is een schema gemaakt, waardoor de kinderen precies weten in welke pauze ze welke sport kunnen doen. We merken dat het aanbieden van veel sport -en spelmogelijkheden het "op een prettige manier met elkaar omgaan" bevordert. Dit "op een prettige manier met elkaar omgaan" is één van de hoofdregels van onze school, naast "op een correcte manier met elkaar omgaan". De kinderen leren zo ook in de vrije situatie (spelsituatie) respectvol naar elkaar toe te reageren.

We bieden tevens NaSchoolse Sport aan, op dinsdag. Alle kinderen van onze school kunnen hier (gratis) gebruik van maken. We verwachten hierbij wel dat de kinderen uit vrije wil en gemotiveerd de naschoolse sport bezoeken. Sportief en respectvol gedrag is hierbij eveneens een voorwaarde.

Ook de muzieklessen worden verzorgd door een vakspecialist. Daarnaast is er ook in het kader van muziek veel samenwerking met de muziekverenigingen in het dorp.