4. Wat hebben we bereikt?
Wat hebben we bereikt?
In het afgelopen schooljaar hebben we hard gewerkt aan zowel de opbrengsten als ook aan het schoolklimaat. Een fllinke klus, met de vele aanpassingen die er nodig waren n.a.v. het Coronavirus.
De Cito-eindtoets was in 2021-2022 flink boven het landelijke gemiddelde, zeker ook in vergeijking met andere scholen met een vergeijkbare leerlingenpopulatie.
Het schoolklimaat blijft onder onze aandacht. Alleen bij een rustige en veilige werkomgeving voelt iedereen zich prettig en kunnen de beste prestaties worden geleverd.
De aanpak "Beter omgaan met elkaar", waarvan de pestaanpak een onderdeel is, blijft ervoor zorgen dat er slechts zelden een ruzietje uit de hand loopt.
Voor alle groepen (ook de kleutergroepen) hebben we de regel ingesteld dat kleuters tot aan de poort worden gebracht. Vandaar lopen ze zelfstandig naar binnen. Ouders en kinderen nemen dus afscheid aan de schoolpoort. Hierdoor is het voor eenieder een stuk rustiger en overzichtelijker geworden bij het binnenkomen.
Enkele jaren geleden zijn we gestart met de Gouden Weken. In deze eerste zes weken van het schooljaar worden specifieke groepsactiviteiten uitgevoerd om de groepsvorming te bevorderen. Na elke langere periode (> 2 weken) waarin de kinderen niet op school zijn geweest, frissen we de groepsdynamiek op met soortgelije activiteiten in de Zilveren Weken.
In 2021-2022 hebben we de nascholing 'hedendaags kleuteronderwijs' onder begeleiding van Aafke Bouwman afgerond. Hierbij hebben we geleerd hoe we tehematisch werken moeten vormgeven, waarbij zowel kinderen als leerkracht inbreng heeft. We werken met een jaarplanning waarin alle leerdoelen voor de kinderen zijn uitgewerkt conform de leerlijnen van het SLO, zodat zij goed voorbereid de overstap naar groep 3 kunnen maken. Deze jaarplanning vertalen we naar themaplanningen, waarin deze leerdoelen gekoppeld worden aan praktische activiteiten waarmee we dagelijks samen met de kinderen aan de slag gaan.
In 2021-2022 hebben we een nieuwe rekenmethode geïmplementeerd in groep 3, de methode SemSom. Hierbij is er meer aandacht voor spelenderwijs leren rekenen. De reken- en taalmethodes in de midden- en bovenbouw gebruiken we als basis om de (SLO)leerlijnen rekenen en taal vorm en inhoud te geven. We werken circa 2-wekelijks aan een onderwerp, in plaats van meerdere lesdoelen per les. Dit zorgt voor leerlingen voor meer intensiteit en houvast om zich de leerstof eigen te maken. In 22-23 gaan we op zoekn naar een structureel aanbod voor digitale geletterdheid, waaronder ook mediawijsheid. Zeker gezien het voorkomen van Cyberpesten is dat een noodzakelijk onderdeel.
In 22-23 ronden we de nascholing rondom het voeren van kwalitatief goede kindgesprekken af. Eén van onze specilaist-leerkrachten is het voorbije schooljaar uitgeroosterd en heeft een werkwijze bedacht waarin we de opgedane kennis volgens een vast stramien in praktijk kunnen brengen. Tijdens de gym- en/of muzieklessen vinden er structureel kindgesprekken plaats tussen leerkracht/onderwijsondersteuner en leerling, waarbij er zowel sociaal-emotionele als ook didactische onderwerpen ter sprake komen. Hiermee proberen we een persoonlijke band te krijgen met elk kind, meer zich te krijgen op ieders leerproces (sterke kanten en ontwikkelpunten) van het kind en elke leerling meer inzicht te geven in zijn eigen ontwikkeling. Deze werkwijze willen we in de toekomst steeds verder uitbreiden.
Alle leerkrachten hebben scholing gevolgd op gebied van Signalering Kindermishandeling en huiselijk geweld. Individueel zijn er scholingen gevolgd op gebied van 21e eeuwse vaardigheden, Kleuteruniversiteit, gedrag, executieve functies, meerbegaafdheid, rekenen, taal, muziek, BHV.